Al llarg de les últimes sessions de Didàctica de l’Educació Visual i Plàstica hem estat realitzant diverses activitats mitjançant eines digitals. Amb altres paraules, hem treballat de forma creativa a través de la realització d’un “mòdul digital”.
En primer lloc, creiem que és important realitzar una petita reflexió entorn les moltes possibilitats que pot tenir treballar a l’aula amb infants mitjançant un “mòdul digital”. És a dir, moltes vegades, s’acostuma pensar que treballar mitjançant les noves tecnologies no aporta cap benefici per al desenvolupament de les habilitats creatives, ni tampoc al desenvolupament de les capacitats dels infants. Si bé és cert que treballar a partir dels sentits i de manera tangible (amb materials físics) aporta grans beneficis, també ho és la manera de treballar digitalment. Personalment, creiem que ambdues maneres de treballar haurien de dur-se a terme a l’aula amb la mateixa importància però respectant l’especificitat de cada part, en tant que resulta molt més enriquidor donar la possibilitat als nens i nenes de conèixer les dues formes de treballar. D’altra banda, podem afirmar que alguns dels beneficis que té treballar mitjançant eines digitals són:
- Fomenten la participació de l’alumnat, ja que proporcionen un entorn en el que és senzill compartir contingut i interactuar amb ells.
- A través de les TIC és més senzill captar l’atenció dels infants perquè viuen en una societat de la informació.
- Es disposa de tot un ampli calaix amb recursos que ens permet adaptar-nos als diferents estils d’aprenentatge. Hi ha diversos programes per a la realització d’una mateixa tasca.
- L’ús d’aquestes eines permet atendre la diversitat, per exemple, adaptant la mida de la font emprada a la pantalla o bé ampliant el tipus d’activitats que es duen a terme a l’aula.
En segon lloc, i per continuar justificant la gran varietat de possibilitats que ofereix la realització d’un “mòdul digital”, volem deixar constància de tres activitats ben diferents entre elles, dutes a terme mitjançant diverses eines digitals.
Activitat 1: Catàleg de punts.
A l’inici de curs, la professora ens va fer realitzar diverses fotografies del que nosaltres consideràvem que eren punts dins el nostre entorn quotidià. Punt podia esdevenir qualsevol cosa, per exemple, l’ull d’un gos. Així doncs, vam realitzar aquestes fotografies que ara ens han estat útils per a la realització d’aquesta tasca.
L’activitat consisteix a fer una mena de “pòster” o “mural” amb una frase inventada, emprant les diverses imatges de punts. Es tracta d’un treball molt creatiu que permet crear una composició amb una disposició lliure de les imatges per tot un full DINA-3.
Exemple del resultat de l’Activitat 1: en aquest
cas s’ha fet servir punts de diversos recipients buits i plens
per tal de poder contrastar així amb la frase central.
cas s’ha fet servir punts de diversos recipients buits i plens
per tal de poder contrastar així amb la frase central.
Finalment, cal dir que per tal de realitzar aquesta tasca podíem emprar dos recursos digitals: GIMP (eina més coneguda dins els software d’Apple) i Photoshop. Nosaltres vam emprar Photoshop pel simple motiu que era el programa que ja estava instal·lat a l’ordinador de treball però vam aprofitar l’ocasió per comparar ambdós programes i comentar experiències.
Activitat 2: El conte de les emocions.
A partir de la lectura d’un conte titulat “El amor y la locura”, la professora ens proporcionà un recull de diverses emocions (algunes presents en la narració del conte) per tal de representar-les lliurement. Aquesta representació, però, es trobava més limitada que a l’exercici anterior, ja que vam haver de representar l’emoció a partir de les lletres que conformen la paraula. És a dir, havíem de seguir les següents premisses: només es podien utilitzar les lletres presents en la paraula a representar i, com a mínim, havia d’aparèixer un cop cada lletra de la paraula.
Exemple del resultat de l’Activitat 2: inspirat en el quadre Munch.
Aquesta és una activitat que permet treballar diversos aspectes i conceptes molt variats:
- La forma gràfica: la relació de les parts amb el tot.
- La tipografia com a element gràfic.
- La relació gràfica entre paraula i imatge.
- El procés creatiu en la creació gràfica: les pautes inicials, la planificació, l’experimentació, la cerca de solucions, etc.
Així com també permet fer un treball més relacionat amb la part psicològica i emocional de la persona, en tant que podíem fer una tria entre totes aquestes emocions: avorriment, curiositat, supèrvia, eufòria, intriga, generositat, entusiasme, bogeria, alegria, bellesa, veritat, covardia, timidesa, egoisme, mandra, voluptuositat, fe, enveja, llibertat i triomf. Com es pot observar, és una tasca amb emocions força complexes que si es posa en pràctica amb nens i nenes permetrà que els infants puguin expressar-se i explicar per quin motiu representen una emoció d’una manera i no d’una altra, etc.
Per últim, cal comentar que per tal de dur a terme aquesta activitat, la professora ens va presentar un recurs que no coneixíem i que ens ha semblat molt original i útil: Robotype. Es tracta d’una aplicació on-line que permet fer representacions com les de la imatge superior. És un programa molt intuitïu que dóna moltes possibilitats.
Activitat 3: Adaptació de “La Taca Blanca” amb eines digitals.
L’última activitat que vam realitzar durant el mòdul digital va ser una adaptació amb eines digitals del conte que vam realitzar al primer semestre del curs. Alguns dels contes dels altres grups estaven estructurats d’una manera menys convencional i van haver d’idear com adaptar els contes en un format més tradicional, amb portada i pàgines, però el nostre conte ja el vam dissenyar en aquest format des de l’inici.
Per tant, la nostra tasca va consistir a recrear totes les planes del nostre conte digitalment fent servir el Photoshop. Vam escollir aquest programa perquè l’havíem fet servir per a realitzar les tasques anteriors i estàvem més familiaritzades amb ell.
El primer que vam fer va ser les planes dels textos, perquè tots tinguessin les mateixes proporcions i el mateix disseny. Després vam passar a realitzar una per una totes les planes de les representacions gràfiques. Durant aquesta part de l’activitat, ens vam dividir en dos grups per tal d’avançar més ràpidament en la creació del conte, i mentre que unes van centrar-se a recrear les planes del conte, les altres van dissenyar una nova portada pel conte, ja que no volíem escanejar la portada original per la seva simplicitat.
Les que s’encarregaven de recrear les planes del conte van haver de dissenyar les figures geomètriques protagonistes del conte amb les eines del Photoshop, així com també buscar recursos que substituïssin els efectes que alguns materials concrets donaven al conte inicial, com per exemple el paper “aironfix” que vam fer servir per simular la lluentor que desprenia la Taca Blanca.
Per l’altra banda, les que s’encarregaven de la portada van crear un patró amb les figures geomètriques protagonistes del conte i els van anar repetint per tot l’espai per fer el fons fins que va estar tot cobert per les figures geomètriques en miniatura pintades de diversos colors. Per acabar, van fer servir la taca blanca per inscriure dins el títol del conte. Vam fer servir el mateix patró per fer també la contraportada.
Quan vam tenir totes les parts acabades, les vam ajuntar per ordre de pàgines en un pdf, i així finalment el vam poder maquetar i crear el nostre conte en format digital.
Després de realitzar aquestes activitats tan variades dins del mòdul digital, podem concloure que l’art a l’aula no consisteix només en treballar amb materials plàstics, pintures i colors, sinó que també podem aprofitar aquestes noves eines i aquests nou recursos per apropar a l’alumnat a la didàctica visual i plàstica, ja que són del seu interès i, a més, molt innovadors, amb els quals podem crear material molt ric i variat.
Existeixen diversos programes digitals que podem fer servir per treballar amb els nostres alumnes: durant tot el mòdul hem fet servir el Photoshop i el Gimp per treballar amb imatges i crear noves composicions, el Robotype per crear imatges a partir de lletres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario