viernes, 10 de junio de 2016

10. Creació d'una safata sensorial

En aquesta entrada es presenta l'activitat basada a crear o dissenyar una safata d'experimentació o safata sensorial. La idea era que els alumnes poguessin experimentar en el pla, amb el suport d’una safata contenidora d’un o diversos materials que estimulin els seus sentits i la seva creativitat. D’aquesta manera, i per poder crear la nostra safata, se'ns va proposar realitzar un recorregut a l'aire lliure per la rodalia del Campus Mundet de la Universitat de Barcelona. Passejant pel campus i mentre xerràvem, vàrem començar a recordar les diferents activitats que havíem fet a l'assignatura, i va ser llavors quan ens va venir la idea en què basem la nostra safata.


La idea que va fer sorgir la nostra proposta va venir donada a partir del bloc que ja vam treballar a l'aula: el punt. Observant el nostre entorn, ens vam fixar en la Lluna, la qual, miréssim on miréssim, sempre estava present. Relacionant la lluna amb les activitats del bloc del punt, vam pensar que podíem fer una proposta d'unitat didàctica o seqüència didàctica on es treballés el tema de: 'Els punts de l'Univers'. La safata podria ser una activitat inclosa dins d'aquesta unitat o seqüència didàctica i tractaria específicament de com es formen els punts que es troben a la superfície de la Lluna, anomenats cràters.


Per treballar aquest tema en concret, sense deixar de banda la part més sensorial i experimental, proposem una safata on el material principal és una pasta feta amb farina i aigua. A continuació, doncs, detallem les fases que conformen l'activitat d’elaboració i experimentació amb la safata:


1. L'experimentació: es tracta que, en petits grups, els alumnes crearan una massa feta de farina i aigua de manera que no quedi ni massa líquida ni massa espessa. Després d'experimentar amb la creació d'aquesta textura de massa, ajuntaran totes les masses a dins d’una safata gran (de tota la classe) i la deixaran expandir-se i reposar.


2. La simulació: Un cop està la massa reposada, els alumnes col·locaran farina per sobre de manera que quedi una superfície en forma de pols que simuli la superfície lunar. Cada alumne podrà agafar una bala de joguina i llençar-la des de l'alçada que vulgui i amb la força que cregui necessària. Un cop la bala impacti amb la superfície la podran treure amb molta cura o amb unes pinces. Mentrestant, els companys que formen el grup hauran de gravar a càmera lenta què passa a dins la safata.

3. L'observació: Un cop s'ha fet l'exercici, es podran observar els punts que queden a la superfície en treure les bales i, a continuació, es podran observar els diferents vídeos dels impactes de les bales a la superfície a càmera lenta. D’aquesta manera, es podran fer diferents reflexions sobre els punts que hi ha a la lluna (cràters) i la seva formació a partir de diferents preguntes: Quina textura creieu que té la lluna? Com creieu que es formen els cràters? Què passava quan llençàvem una bala? Com actuava la farina? Quina forma deixava la bala? És la lluna un punt?, entre altres.

Per ampliar la nostra experiència, i com a inspiració, volem plantejar altres safates experimentals on també s’experimenta amb farina, però que estan enfocades a treballar altres aspectes.

El primer exemple és fer una safata amb una massa amb aigua i maicena. El resultat d’aquesta combinació és una massa que, quan li apliques força és molt dura, però que quan no li apliques pressió, es comporta com un fluït. Creiem que és una proposta molt interessant per a què els infants experimentin i puguin fer reflexions sobre la força. Per ampliar la informació sobre aquesta massa, us adjuntem el següent vídeo on es pot veure l’elaboració i el comportament de la massa:


Per finalitzar l’entrada, també proposem per als infants una safata plena de farina. La idea seria proporcionar-los una gran quantitat d’objectes per interactuar amb la farina, com per exemple pots, contenidors, embuts, pales, rastells, etc. D’aquesta manera, podrien manipular la textura de la farina, així com tenir un primer contacte amb el volum que ocupa, la seva forma, entre altres conceptes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario