En aquest exercici hem treballat a partir dels conceptes de color i de forma per crear una composició final en forma de mosaic. Aquest exercici ha constat de 3 parts diferenciades, en les quals hem participat de manera grupal, tant en la preparació dels colors del cercle cromàtic, l’aplicació de la pintura sobre paper humit amb diverses tècniques, com en la formació final del mosaic.
Tot i que a la pràctica anterior ja vam començar a treballar amb la forma, en aquesta hem introduït també el concepte de color, amb el qual hem experimentat sobretot a la primera part de l’exercici. Aquesta va consistir a explorar el cercle cromàtic a partir dels tres colors primaris, és a dir, el groc, el magenta i el cian. Barrejant els colors entre ells vam aconseguir obtenir els colors secundaris, taronja, verd i violeta, tot i que vam haver de corregir la quantitat de pintura que utilitzàvem de cada color primari per aconseguir el color secundari que buscàvem.
Quan ja vam trobar els colors secundaris, vam seguir barrejant aquests últims per ampliar la nostra gamma de colors que hi ha entre el violeta i el verd, aconseguint colors com el blau o el turquesa. Un detall en el qual ens vam fixar va ser que els colors que s’obtenien a partir de les barreges depenia molt de si els colors primaris que havíem utilitzat eren realment el magenta el cian i el groc, ja que altres grups que tenien pintures diferents i amb tonalitats que no eren exactament iguals obtenien colors secundaris i terciaris molt diferents dels nostres.
A continuació, un cop teníem la nostra gamma de colors escollida, vam passar a la segona part de la pràctica, que va consistir a fer servir les pintures per crear diferents composicions sobre paper que depenien de la premissa que se’ns donava per a cadascuna amb la finalitat d’obtenir formes irregulars o orgàniques amb la pintura i l’aigua.
Les pautes que se’ns van donar van ser:
- Humitejar el paper amb un cotó o esponja humida amb aigua fent ratlles. Després travessar perpendicularment aquestes ratlles d’aigua amb un pinzell amb pintura.
- Humitejar dins el paper amb aigua i posar-hi certa quantitat de pintura al centre, per tal de moure el paper de dalt a baix per formar gotes per tot arreu.
- Humitejar el paper amb aigua, llençar gotes de pintura i bufar amb canyes per orientar les línies i fer que es creuin.
- Humitejar el paper amb aigua i posar-hi pintura amb un raspall de dents.
Entre totes vam decidir que, per seguir un ordre, volíem utilitzar els mateixos colors i anar-hi incorporant un de nou a cada composició, és a dir, vam començar la primera utilitzant tan sols el turquesa, per a la segona vam mantenir el turquesa i hi vam incorporar el violeta, a la tercera hi vam sumar el blau i, per l’última, el groc.
Un cop aquestes composicions van estar seques, vam passar a retallar-les en quadrats de 5x5 cm per tal de crear una de nova, combinant quadrats de les quatre originals. L’objectiu era crear un mosaic a partir d’una selecció i una nova reorganització dels fragments quadrats sobre una cartolina negra que vam fer servir com a base, agrupant-los sota un mateix criteri: una sèrie amb tres columnes - la primera amb taques, la segona amb esquitxos i la tercera amb una línia difuminada - .
Diversos artistes han jugat amb el color i les formes per tal d’expressar-se i crear obres d’art al llarg del temps, tant arquitectòniques, escultòriques, pictòriques i fins i tot audiovisuals. I dins la història, ja al període hel·lenístic trobem expressions artístiques realitzades amb la tècnica del mosaic, totes jugant amb el color i la descomposició i recomposició per crear una nova figura.
Un exemple molt més proper a la nostra època que també jugava amb el color i el mosaic per realitzar produccions artístiques és Antoni Gaudí, el qual utilitzava la tècnica del trencadís de rajoles de colors diversos per crear noves composicions. Aquest, però, no és tan fidel al color com a representació de la realitat, a diferència de l’exemple anterior.
Antoni Gaudí - Park Güell
Allunyant-nos del mosaic com a tal, volíem fer referència a dues obres pictòriques concretes. Si bé són dues obres realitzades amb pintura sobre paper o tela, visualment el resultat final és més proper a la reconstrucció que el nostre grup va realitzar, degut a la disposició dels elements i a la forma quadrada (quadrilàters) d’aquests.
Henri Matisse - The Snail
Piet Mondrian - Composition with Color Planes 5
Un altre exemple artístic menys conegut de com crear composicions a partir de colors i formes diferents és el Patchwork, l’art de crear obres artístiques a partir de retalls de roba de colors tot combinant-los de manera que es crea una peça que es denomina “quilt”, que pot representar tant una composició amb formes orgàniques com formes geomètriques. Tradicionalment es feien servir com a cobrellits, però avui dia s’ha guanyat un lloc entre les arts tradicionals i existeixen diverses artistes que fan servir diferents tècniques per crear aquestes obres d’art fetes de roba.
Little Village Wall Quilt - Rosalie Quinlan Desgins
En conclusió, trobem exemples de maneres molt diferents de crear formes, les quals depenen de com aquestes estan determinades i també de com s’observen i de l’experiència de l’observador. Aquesta composició de formes, com vam poder veure a l’activitat anterior, poden fer-se a partir del blanc i el negre i els seus contrastos, però quan s’incorpora el color, les possibilitats s’expandeixen. Incorporant el color a l’hora de crear formes permet crear més sensacions, depenent de com aquests es poden combinar segons la seva lluminositat, la seva saturació, de com es complementen, la sensació de fred i calor, entre altres.
BIBLIOGRAFIA:
The Museum Of Modern Art. Piet Mondrian, Composition with Color Planes 5. The collection. Disponible a: http://www.moma.org/collection/works/80692?locale=es
Wikipedia, la enciclopedia libre. Mosaico Helenístico. Disponible a:
Antonigaudi.org. Disponible a: http://www.antonigaudi.org/
Material proporcionat a l’assignatura de Didàctica de l’Educació Visual i Plàstica.
No hay comentarios:
Publicar un comentario